torsdag 27 januari 2011

Maten är klar!

Lagade en köttgryta på eftermiddagen. Jag gillar att göra långkok och att ha något färdigt att ta fram när det är dags för middag. Skulle aldrig laga sufflé, det är inte bra för nerverna. Nåväl, denna gryta är så enkel att laga så jag delar med mig av receptet:
Köttgryta med tomat och rotfrukter
ca 500 g nötkött, t ex högrev eller grytbitar (högrev är billigare)
400-500 g krossade tomater
2 dl vatten
1-2 vitlöksklyftor
1 buljongtärning
1/2-1 tsk salt
1 kryddmått svartpeppar
några morötter och palsternackor efter behag
små hela lökar, steklök eller pärllök
1 msk tomatpuré
1 tsk timjan

Koka tomater, vatten, vitlök och buljongtärning i ca 5 min utan lock. Tillsätt salt o svartpeppar och lägg i köttet utan att bryna det direkt i grytan. Koka ca 1 tim tills köttet är mört. Lägg i löken (hel) och rotfrukterna skurna i bitar + tomatpuré och timjan. Koka tills grönsakerna är mjuka.

Så skönt att slippa bryna köttet. Jag tycker illa om stekos och fettstänk. Det har jag väl efter mamma som täckte golvet framför spisen med tidningar och satte på sig en stekmössa när hon stekte köttbullar.

Den här grytan kan med fördel ätas med ugnsstekta potatisklyftor och en klick bearnaisesås till är inte fel.

1 kommentar: